6 tips om waardevolle onderwerpen te vinden voor je zakelijk blog
Onderwerpen vinden voor je zakelijk blog kan best een uitdaging zijn. Niet iedereen weet zo 1-2-3 iets zinnigs op te lepelen. Hoe vind jij (eenvoudig) een onderwerp om een interessant blogbericht over te schrijven? Wij hebben een aantal zeer effectieve methodes op een rij gezet om tot waardevolle informatie te komen waar jij je lezers mee kan boeien.
Tip 1: Beantwoord veel gestelde vragen in een zakelijk blog
Welke vragen hebben jouw klanten? Als je dat weet, kun je daar in je blog op ingaan. Zo sluit je direct aan bij hun problemen. Je klanten gaan je steeds meer zien als de deskundige bij wie ze moeten zijn met hun vragen. Koppel de oplossing in het antwoord gelijk aan een link naar je verkooppagina waar de product of het dienst staat die het probleem van jouw klant oplost. Heb je een veel gestelde-vragen-sectie op je website? Verwijs ernaar in je blog. Zo genereer je nog meer bezoekers voor je site.
Bijvoorbeeld
Een veel gestelde vraag rond acupunctuur is: Doet acupunctuur pijn? Het antwoord kan zijn: Ja, het doet pijn omdat je door de huid prikt. Maar het verschilt erg per therapeut en zijn of haar techniek. Vervolgens kun je hierop dieper ingaan met zaken als: welke technieken zijn er, welke naalden zijn er of welke plekken doen eerder pijn? Zo maak je een zakelijk blog bericht waar je klanten verder mee kunnen.
Hier lees je alles over het vinden van relevante zoekwoorden voor 2020
Tip 2: Spot ontwikkelingen in jouw markt/branche/niche
Je wordt pas als een serieuze expert gezien als je weet wat er te koop is en weet van nieuwe ontwikkelingen en producten. Daarom moet je op de hoogte zijn in jouw branche. Lees daarom de vakbladen, bezoek populaire blogs en vlogs en spot de ontwikkelingen die ertoe doen. In onze branche is dat bijvoorbeeld frankwatching.nl. Zorg zo dat je goed weet wat er speelt in jouw branche, markt of niche. Deel dat nieuws op je zakelijk blog. Als je dat regelmatig doet verwacht jouw doelgroep ook dat jij degene bent die dit nieuws deelt en zoeken ze jouw site op voor meer van dergelijke actuele informatie.
Zo laat jij zien dat je up-to-date bent en dat klanten bij jou de nieuwste technieken, ideeën en producten kunnen krijgen.
Voorbeeld
Je ‘ontdekt’ in een vakblad een interessante ontwikkeling in jouw branche. Je schrijft er een zakelijke blog over waarin je de vermelde ontwikkeling of de problemen beschrijft. Je geeft aan hoe je die -positief of negatief- waardeert. Vervolgens laat je zien wat de consequenties zijn voor de mensen die werken in jouw branche. En tenslotte verwijs je zo mogelijk naar je website waar je een oplossing (product of dienst) aanbiedt. Zo werkt jouw zakelijk blog aan twee kanten: je helpt je klanten en jij krijgt meer status.
Tip 3: Deel je succes op je zakelijk blog, pas daarna op social media
Heb jij een relevant certificaat gehaald of ben je eindelijk toegelaten tot dat belangrijke gezelschap binnen je branche? Deel dit dan met je doelgroep. Veel bedrijven doen dit op social media maar het is slimmer om het op je website te delen met een zakelijk blog. Dan kun je gelijk belichten hoe belangrijk het voor jouw klanten is dat jij aangesloten bent bij die branchevereniging. Daarnaast zal Google deze informatie ook zien en waarderen met een hogere positie.
Voorbeeld
Je hebt een certificaat behaald waardoor je gelegitimeerd een bepaalde training of therapie mag geven. Patiënten krijgen alleen een vergoeding van hun verzekering als ze een behandeling volgen bij een aanbieder die dat certificaat heeft. Daarom zoeken ze naar zo’n aanbieder. En jij hebt nou juist op jouw website een interessant zakelijk blog gezet over het door jou behaalde certificaat en wat dat voor voordelen biedt voor de klant.
Jij onderscheidt je als expert met het behaalde certificaat en klanten weten je eerder te vinden in de zoekmachines.
Tip 4: Vergelijk en kies producten of diensten
Een expert weet wat er te krijgen is in de branche. Hij weet ook wat het beste is voor zijn klanten. Daarom scoor je als deskundige hoog door verschillende producten, diensten of technieken met elkaar te vergelijken (voor- en nadelen), te beoordelen en te ranken in een zakelijk blog. Daarmee laat je zien dat je het beste met je klanten voor hebt en hen het juiste advies kunt geven.
Voorbeeld
Een fysiotherapeut gebruikt meerdere technieken. Sommige klanten hebben vragen over deze technieken en zoeken op internet. Als jij als fysiotherapeut een aantal technieken vergelijkt in een zakelijk blog, dan geef je allereerst diepgaande informatie over je dienstverlening. Geef vervolgens ook aan wat het verschil is en wanneer je beter voor de ene of voor de andere techniek kunt kiezen. Je toont deskundigheid en dat geeft de website bezoekers vertrouwen in jou als therapeut!
Tip 5: Werk met rubrieken
Er speelt nogal wat in jouw vak(gebied). Waar ga je nou precies over bloggen? Hou het voor jezelf en voor je klanten overzichtelijk door te werken met rubrieken. Benoem een aantal rubrieken die passen bij jouw onderneming. Verdeel de rubrieken over de maanden. Je kan het jezelf gemakkelijker maken door te starten met 3 of 4 rubrieken. Kies vervolgens elke maand (of twee weken, hoe vaak jij ook wilt bloggen) uit de maandrubriek een actuele ontwikkeling en schrijf daarover een zakelijke blog. Dat maakt het een stuk overzichtelijker: je schrijft niet steeds over hetzelfde en de keus voor een onderwerp om over te bloggen wordt gemakkelijker. Bovendien creëer je op deze manier een divers aanbod aan informatie.
Voorbeeld
Als fysiotherapeut kies je bijvoorbeeld voor de rubriek pijnklachten: rugpijn, nekpijn, hoofdpijn en spierpijn. Je koppelt die aan een maand en kiest voor een onderwerp dat past bij de maandrubriek: Rugpijn. Je gaat in op vragen als: hoe krijg je rugpijn en wat kun je er preventief of curatief aan doen? Je kan ook kiezen voor de rubriek technieken. Bij deze rubriek licht je verschillende technieken toe: werkwijze, effect en behandelingsduur. Je geeft de bezoeker van je website zo een helder overzicht en tegelijkertijd laat je zien hoe je in de praktijk werkt en wat je klant van jou kan verwachten.
Tip 6: Interview een expert
Is er een bepaalde leermeester in jouw branche? Hoe interessant is het als er een interview met die persoon bij jou op de site staat. Mensen vinden jouw aanbod misschien heel interessant, maar ze kennen je niet. Ze zoeken wellicht eerder op zijn of haar naam dan op die van jou (even je ego opzij schuiven). Als jij laat zien dat jij een connectie hebt met deze bekende persoon, geeft jou dat ‘social proof’. Dat wil zeggen dat je veel eerder het vertrouwen krijgt omdat je blijkbaar goedkeuring krijgt van die veel bekendere persoon. Als je iemand met een bepaalde status als kruiwagen gebruikt verhoogt dat vervolgens ook jouw naamsbekendheid en win je het vertrouwen van je klanten.
Voorbeeld
Er is een nieuwe techniek of dienst op de markt en je weet dat jouw klanten aarzelen om die te gaan gebruiken. Jij kent een deskundige in het veld (bijvoorbeeld verbonden aan een universiteit of denktank) en je belt hem met een vraag wat hij/zij vindt van dat product. Je vraagt toestemming zijn mening te mogen delen. Je schrijft een zakelijk blog waarin je de deskundige nadrukkelijk aan het woord laat met vermelding van naam en functie.
Meer ideeën?
Met deze tips ben jij een stuk dichter bij het starten van jouw eigen zakelijk blog. Zoek je nog meer begeleiding bij het ontwikkelen van een sterke online basis? Kijk dan op deze pagina www.basisreclame.nl/bloggen-voor-bedrijven/ of neem contact met ons op. Wij helpen jouw merk online en offline sterker te maken.
Teksten schrijven voor je zakelijk blog lastig?
Wil je elke maand een waardevol blog op je site publiceren maar heb je niet de skills om goede tekst te schrijven? Dat is niet erg, ieder zijn vak! Maar als je een website hebt, dan wil je ook dat die mooie website gevonden wordt, dat doe je met bloggen.
Je kunt per blog een belangrijk zoekwoord optimaliseren. Zo bouw je jouw website uit tot een grote databank met relevante informatie voor jou doelgroep.
Google houdt van content, en waardeert het meer en meer. Hoe meer relevante content op je website, hoe hoger je ranking.
Als er structureel relevante informatie over een bepaald onderwerp op je website worden geplaatst, is dat voor Google een indicator dat je website belangrijk is voor dat onderwerp. Daarom zal je goed gaan scoren op zoekwoorden die verband houden met de woorden die op je website staan.
Wil jij je online vindbaarheid vergroten? Start een blog! Wij helpen bedrijven ermee. Ga naar onze pagina Bloggen voor bedrijven om meer te weten.
Offerte aanvragen
Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.
Offerte aanvragen
Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.