Sinterklaas, hét seizoensmarketingmoment bij uitstek
Sinterklaas is één van die momenten in het jaar dat veel online winkels hun maandomzet tot wel 4 keer verdubbelen. Consumenten zijn op zoek naar buitenkansjes want ze weten dat er aanbiedingen zijn. Maar waar ben jij met jouw aanbiedingen? Dit is hét moment. Bekijk deze analyse van de zoekopdrachten naar sinterklaas van vorig jaar maar eens. Eind november begint de stijging en zelfs in de eerste week van december kun je nog veel winnen.
Eerste tip: begin op tijd met je campagne. En dit kun jij doen om je aandeel in de winst te halen:
Website
Laat je tijdens Sinterklaas zien als hét (web)adres voor aanbiedingen. Zorg dat je daar je doelgroep alvast een beetje kietelt door bijvoorbeeld deze acties:
-
- Schrijf artikelen over Sinterklaas en link naar jouw productpagina’s
- Maak last-minute deals en stel een klok in waarin te zien is hoelang de acties nog gelden
- Maak een speciaal ingerichte landingspagina voor Sinterklaas
- Bedenk acties rond Sinterklaas, bijvoorbeeld: “Sinterklaas doet de verzending, dus die krijg je cadeau!” (gratis verzending)
- Zorg voor extra aandacht door in je header een Sinterklaas-gerelateerde afbeelding te laten zien.
Content
Zorg voor waardevolle content op al je online-uitingen. Deel bijv. legendarische Sinterklaasfragmenten, prikkel met een quiz. Laat je fantasie de vrije loop en zorg dat er content staat die nuttig, amusant, behulpzaam of ronduit hilarisch is. Stand out of the crowd want je bent niet de enige adverteerder!
E-mailmarketing
E-mailmarketing is sowieso een goede strategie om je netwerk te laten weten dat je een aanbieding hebt, maar helemaal tijdens Sinterklaas! Consumenten vallen tijdens deze periode vaak terug op producten en merken die ze kennen omdat ze iets willen geven waarvan ze weten dat het goed is. Je wilt geen slecht cadeau geven natuurlijk. Maar ook omdat er vaak op het laatste moment nog aankopen worden gedaan nemen ze niet de tijd om heel internet af te struinen maar reageren ze liever op dat e-mailbericht dat toch al binnenkomt.
Social media
Tijdens Sinterklaas kun je jouw trouwe volgersgroep eens wat extra bieden. Beloon ze met een mooie aanbieding die alleen voor hen geldig is. Ze zijn al fan van je, waarom zouden ze niet van je willen kopen?!
SEO (Zoekmachine optimalisatie)
Het is altijd slim om een zoekwoordenonderzoek te doen. Maar helemaal bij een marketingactie rond Sinterklaas. Dit kan je doen:
-
- Sinterklaas is eind november/begin december populair, buiten die periode om natuurlijk niet meer. Wees creatief en probeer te zoeken naar zoekwoordcombinaties die uniek zijn. Kijk eens op Google Trends om te zien waar jouw kansen liggen!
- Investeer in kwaliteit. Zorg dat je goede content schrijft, content die gedeeld en geliked wordt.
- Begin vroeg met je Sinterklaas SEO campagne, want SEO heeft tijd nodig. Daarom is het verstandig om die Sinterklaas landingspagina het hele jaar in de lucht te houden. Vul hem zo nu en dan aan en zorg dat de link op andere websites gedeeld wordt. Een Sinterklaas landingspagina die het hele jaar door geïndexeerd wordt door Google zal tijdens de piekmomenten beter scoren!
SEA (Adverteren op zoekmachines)
Met het juiste voorwerk en de resultaten uit je SEO inspanningen kun je een makkelijke koppeling maken naar je Sinterklaas SEA campagne. Het voordeel van SEA tijdens seizoensmarketing is dat het minder tijd kost om gevonden te worden.
-
- Start op tijd, halverwege november. Begin met prikkelen zodat je al wat inzage in je doelgroep krijgt (resultaten meten).
- Hierna kun je met remarketing zorgen dat de mensen die al op je advertentie geklikt hebben tijdens de piekmomenten je aanbieding weer te zien krijgen. Dit is je meest waardevolle doelgroep!
- Met een displaycampagne kun je jouw Sinterklaas campagne uniek maken en zorgen dat deze dezelfde uitstraling heeft als je website. Zorg voor herkenbaarheid; dat geeft op de piekmomenten de doorslag!
Het houdt niet op na Sinterklaas!
Zodra Sinterklaas is afgelopen heb je lange tijd niets meer aan je Sinterklaaspagina’s en -advertenties of al die aanpassingen op je website… Maar niet getreurd, want via remarketing kun je eenvoudig al je Sinterklaas klanten opnieuw benaderen met je kerstaanbiedingen! Heb je al deze resultaten verzameld? Kijk dan via Google Analytics wat heeft gewerkt en wat niet en zorg dat je volgend jaar nóg beter scoort!
Meer weten?
Neem vrijblijvend contact op via het contact formulier om te sparren over jouw (online) marketing strategie voor de feestmaand!
Offerte aanvragen
Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.
Offerte aanvragen
Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.