Met deze 15 tips kan jij een originele brochure maken
Met een professionele en originele brochure kun je je bedrijf in de etalage zetten. In zo’n brochure staat helder, duidelijk en beknopt aangegeven waar jouw bedrijf voor staat en wat je voor jouw klanten kunt betekenen. Een slecht geschreven en ontworpen brochure jaagt potentiële klanten alleen maar weg (naar je concurrenten). Hoe maak je zo’n sterke, doeltreffende maar vooral, originele brochure?
Presentatie op papier
Een brochure is een presentatie op papier van jouw bedrijf. Soms is het een geniet boekje, soms een gevouwen folder. Maar altijd aantrekkelijk vormgegeven, pakkend geschreven, aandachttrekkend en informatief. Het bevat informatie over jouw producten en diensten, of over een evenement of een campagne. Je vindt ze in de schappen of op rekken of je deelt hem uit bij een klantcontact.
Belangrijke plek in je marketingstrategie
Misschien denk je dat een brochure in deze tijd niet meer relevant is, nu alles lijkt te zijn gedigitaliseerd. Maar dat is absoluut niet waar. Een professioneel vormgegeven en goed geschreven brochure kan een belangrijke marketingmiddel zijn om eenvoudig leads binnen te halen. Denk eens aan dit scenario: je bent op een zakelijke beurs geweest en hebt voor het eerst een aantal invloedrijke mensen in jouw niche ontmoet. Tijdens deze korte ontmoeting probeer je meer te weten te komen over elkaars bedrijf, producten of diensten. Maar wat gebeurt er als je uit elkaar gaat?
Een goed ontworpen brochure zal voor je potentiële klant en voor de andere mensen die je hebt ontmoet een concrete herinnering zijn aan jouw bedrijf en wat jou onderscheidt van je concurrenten. Ook je contactgegevens zijn erin terug te vinden.
Lees hier waarom flyers en brochures laten drukken zo’n goede marketing tool zijn.
Hoe kan ik een originele brochure maken?
Een goede brochure kan de lezers informeren, je bedrijf geloofwaardig en sterk overbrengen, de doelgroep vergroten en consumenten overtuigen om actie te nemen. Voor veel tekstschrijvers en grafische ontwerpers is het maken van een kwaliteitsbrochure een uitdaging. Kun je het ook zelf? Hieronder vind je 15 tips en trucs over hoe jij of je grafisch ontwerper het beste brochure ontwerp maken kan voor jouw bedrijf.
1 Zorg voor een duidelijk doel
Om je brochure echt effectief te laten zijn moet je goed weten waar die voor dient. Het doel van de brochure stuurt je in de juiste richting. Is het voor een benefietconcert? Een wedstrijd? Een reclamecampagne voor ene product? Een evenement? Verzamel zoveel mogelijk informatie over het doel van de brochure zodat je het ontwerp en de tekst ervan goed kunt kiezen. Let op: het gaat om een communicatieontwerp: alles wat je in de brochure zet communiceer je een op een met je publiek.
2. Ken je klanten
Wie zijn de lezers van je brochure? Als je dat weet kun je je brochure afstemmen op hun interesses, taalgebruik en leefwereld. Als jij je bijvoorbeeld richt op foodies, kies je een ontwerp dat iets te maken heeft met koken of gastronomische lekkernijen. Hoe meer je de behoeften en wensen van jouw doelgroep in je ontwerp verwerkt, hoe effectiever de brochure zal zijn.
Als je niet op de hoogte bent van dit soort informatie, neem dan de tijd om met je verkopers of met je klanten te praten. Gebruik hun antwoorden om de beste input te verzamelen voor jouw brochure ontwerp.
3. Wees uniek
Creativiteit is belangrijk om je te onderscheiden van je concurrentie. In deze tijd is het niveau van de creativiteit van ontwerpers erg hoog. Daarom staat uniciteit voorop. Ontwerp een brochure die origineel en uniek is. En ook herkenbaar in zijn uniciteit. Denk aan een ontwerp dat opvalt, zelfs als het staat naast andere folders in een rek. Met een uniek ontwerp versterk je de identiteit van je merk en bedrijf.
4. Speel met lettertypes
https://nl.pinterest.com/pin/466192998922488878/
Tijdens het ontwerpen kun je flink uitpakken met het gebruik van lettertypes. Hoewel het grappig kan zijn om een brochure in meerdere lettertypes te zien, kan het ook ontmoedigend werken voor je potentiële klanten. Wees daarom voorzichtig bij de keuze van het lettertype. Als jouw bedrijf al een lettertype voor je huisstijl heeft, ga dan van daaruit verder. Je kunt dat lettertype gebruiken voor de hele brochure of je kunt er één of twee aan toevoegen.
5. Kom snel ter zake
Een originele brochure maken houdt niet in dat het een groot boekwerk moet worden. Kies voor een duidelijke kernboodschap en ondersteun die met aanvullende informatie. Kom niet in de verleiding om alle prestaties, Awards en andere successen van jouw bedrijf op een rijtje te zetten. En zet niet alle informatie over jouw producten of diensten tot in detail in de brochure.
Te veel informatie laat je lezers alleen maar duizelen en je mist het doel van de brochure.
Concentreer je juist op iets wat de aandacht van de markt zal trekken. Richt je op één bepaalde interesse, zodat de lezers gemakkelijk kunnen begrijpen wat je ze probeert te vertellen. Lees hier meer over het belang van tekst in een reclamemiddel ten opzichte van de vormgeving.
6. Gebruik jip-en-janneketaal
Keep it simple. WIl je een originele brochure maken, zorg dat je teksten eenvoudig zijn. Hoe ingewikkelder jouw taalgebruik, hoe complexer de woorden, hoe minder geloofwaardig je bent. Als je lezers al niet afgehaakt zijn. Je hoeft geen indruk te maken op je publiek met dure woorden. Sterker nog, hoe meer je ze gebruikt, hoe moeilijker het voor je is om je belangrijkste punt over te brengen.
7. Ontwerp voor uw lezers
Houd bij het ontwerpen en schrijven je lezers voor ogen. Probeer niet door een overdaad aan grafische elementen je brochure op te leuken maar concentreer je op wat je wilt zeggen.
Als je publiek positief reageert op de kleur rood, zelfs als je een hekel hebt aan die tint, neem die dan op in het ontwerp. Bedenk steeds: waarmee doe ik mijn lezers een plezier?
8. Zet je boodschap in de koppen
Lezers kijken eerst naar de koppen van jouw tekst. Ze “scannen” zogezegd de tekst. De koppen communiceren de kern van je brochure. Zorg ervoor dat die koppen direct vertellen waar de brochure over gaat. Vertel je lezers al in de koppen wat het product of de dienst doet voor de lezer. Laat je lezer niet verdwalen in een hoop informatie over je bedrijf. Zet die basisdetails over het bedrijf op een veilige en vindbare plek achteraf.
9. Voeg een call-to-action toe
Hoe kan de lezer jouw product krijgen of van jouw diensten gebruik maken? Daarvoor is de call-to-action: bel dit nummer, kijk op deze website. Hoe goed ontworpen je brochure ook is, als die geen call-to-action bevat, zal hij zijn doel missen. Ga er nooit van uit dat je publiek je product vanzelf koopt of toch wel naar je evenement gaat. Zelfs als je een in het oog springende brochure hebt, is het nog steeds noodzakelijk dat je de lezers motiveert om contact met je op te nemen of je product aan te schaffen.
10. Kies de juiste kleuren
Het kiezen van de juiste kleuren is een van de uitdagingen bij het ontwerpen van een goede brochure. Elk mens reageert verschillend op kleuren. Sommigen hebben niets met een bepaalde kleur terwijl anderen een brochure juist oppakken vanwege die kleur. Als je bedrijf een huisstijl heeft, gebruik dan de kleuren van de huisstijl. Van daaruit kun je de verschillende tinten kiezen. Zo blijft je bedrijf herkenbaar en onderscheidend. Ga je een originele brochure maken, houd dan altijd de huisstijl in gedachten!
11. Gebruik papier van hoge kwaliteit
Dun brochurepapier is als een slappe handdruk. Als je echt een goede en betrouwbare indruk wilt maken kies dan zorgvuldig welk papier je gebruikt. Met papier van hoge kwaliteit val je extra op. Het is weliswaar wat duurder dan dun papier maar het is de investering waard. Je laat ermee zien dat je geeft om je merk en je inspant voor je lezers.
12. Voeg de juiste afbeeldingen toe
Een originele brochure maken zonder foto’s kan wel, maar mensen zijn visueel ingesteld en kijken eerder naar de plaatjes dan naar de tekst. Kies daarom intrigerende illustraties en pakkende plaatjes.
Zorg ervoor dat de foto’s passen bij het hoofdthema van de brochure. Vermijd als het kan het gebruik van stockafbeeldingen. Je kunt beter investeren in eigen beeldmateriaal. Als je het budget hebt voor een fotoshoot voor de brochure, dan is dat nog beter.
13. Maak het de lezers gemakkelijk om te reageren
Zorg ervoor dat de naam, website, contactgegevens en e-mail van je bedrijf goed zichtbaar zijn in de brochure. Voeg social media-accounts toe. Het is ook een slim idee om een QR-code op te nemen voor het gemak van je lezers.
14. Geef een keuzemogelijkheid
Soms heb je de gelegenheid om verschillende ontwerpen te maken voor één project. Dan hoeven niet alle brochures er hetzelfde uit te zien. Je kunt door een ander ontwerp je lezers nog specifieker en gerichter benaderen. Zo kunnen je lezers zelf kiezen wat het beste bij hen past.
15. Maak de brochure de moeite waard om te bewaren
Zorg ervoor dat je brochure de moeite waard is om te bewaren. Zo blijft hij langer zijn werk doen. Gebruik dus een goede kwaliteit papier, kies de juiste lettertypes en kleuren en zorg voor een waardevolle inhoud. Er moet iets in het ontwerp zitten dat de waarde ervan kan verhogen en dat het de moeite waard maakt om te bewaren. Je kunt het tegenwoordig zo gek niet bedenken, zoals bijvoorbeeld deze video brochures.
Ga aan de slag met deze 15 tips en ga ook jouw eigen originele brochure maken. Of het nou voor een zakelijk doel is of voor de sportvereniging of schaakclub, een brochure moet dat doel behalen. Je weet nu hoe het moet dus doe er je voordeel mee! En denk je nu, wat is dit veel werk, dit laat ik liever door een ander doen? Dan weet je in ieder geval waar je op moet letten wanneer je een ontwerper de opdracht geeft!
Vond je dit artikel interessant? Vergeet het dan niet te delen via de buttons links!
Offerte aanvragen
Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.
Offerte aanvragen
Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.