Folder òf flyer maken? Wanneer doe je wat?
Veel bedrijven verwarren folders en flyers. Het zijn twee gelijkwaardige documenten, maar ze worden voor verschillende doeleinden gebruikt.
In dit artikel krijg je antwoord op de vraag: wanneer laat je een flyer òf folder maken?
Wat is een flyer?
Een flyer is een vel papier dat wordt gebruikt om een product of dienst te promoten. Dit is een marketing product dat wordt uitgedeeld of per post naar de consument verzonden wordt.
Flyers kunnen enkel- of dubbelzijdige vellen zijn. Als je de flyer ophangt, dan is een enkelzijdige flyer de beste optie. Als je ze uitdeelt of opstuurt dan is het beter te kiezen voor dubbelzijdige flyers. Dit houdt in dat het flyer ontwerp bij enkelzijdig ontwerp, een stukje voordeliger wordt.
Wat is een folder?
Een folder is ook een vel papier, maar het verschil is dat een folder in twee of drie delen wordt gevouwen. Dit type document heeft de neiging om meer tekst te hebben, en de ontwerpeisen zijn iets uitgebreider dan bij flyers.
De overgrote meerderheid van de folders zijn dubbelzijdig. Dit zorgt ervoor dat je de meeste tekst op de brochure krijgt. De hoeveelheid vouwen, het eindformaat en de hoeveelheid tekst en beeld beïnvloeden de prijs tijdens het folder ontwerpen.
Ontwerpverschillen
Flyers worden gebruikt om direct indruk te maken op klanten. Een krachtig ontwerp waardoor de boodschap goed opvalt is belangrijk wanneer je een flyer gebruikt. Het doel is de aandacht te trekken en hierdoor meer klanten te werven.
In folders staat voornamelijk informatie. Dit betekent dat folders de tekst benadrukken, maar je moet ook aandacht besteden aan het ontwerp. Het ontwerp moet creatief zijn, maar je hoeft niet te overdrijven. Voeg bijvoorbeeld een paar afbeeldingen, foto’s en een goede achtergrondkleur toe die de aandacht van de lezer vasthoudt.
De boodschap is ook verschillend. Een flyer moet een korte boodschap hebben die gemakkelijk te lezen is. De meeste mensen kijken of houden een flyer maar een paar seconden vast. Een krachtige tekst gebruiken die de persoon geïnteresseerd houdt. De boodschap moet dan ook kort en bondig zijn. Het is het beste om de lezers direct te vertellen waarom jij de beste bent en waarom ze juist bij jou moeten kopen.
Een goede flyer moet ook een kortingscoupon met ‘houdbaarheidsdatum’ hebben. Hiermee creëer je een tijdlimiet en voelt de consument de druk om er op tijd bij te zijn, ze willen jouw aanbieding niet missen!
Een folder heeft een langere boodschap die de lezer echt vertelt over jouw organisatie of dienst. Elk deel van de folder wordt gebruikt om kort iets aan de lezer te beschrijven. Voorbeelden zijn secties over jouw diensten, de voordelen van het kopen bij jouw bedrijf en algemene informatie om de lezer te informeren.
Wanneer laat je een folder maken en wanneer laat je het beste een flyer maken
Flyers zijn het beste wanneer je een kleine hoeveelheid informatie wilt overbrengen. Je verstrekt deze informatie om mensen enthousiast te maken over een product of dienst, of bijvoorbeeld wanneer je hen op de hoogte wilt brengen van een evenement.
Folders zijn geschikt voor geïnteresseerden die meer willen weten voordat ze overgaan tot aankoop. Klanten willen zich zeker voelen wanneer ze bij je kopen, en een folder geeft jou de kans om meer over jouw bedrijf te vertellen. Ze worden gebruikt als promotiemateriaal, maar ze moeten ook zo gemaakt worden dat je klanten naar de folder kan verwijzen voor informatie.
Flyers en folders zijn beide doeltreffend en de één is niet noodzakelijkerwijs beter dan de ander.
- Flyers zijn het meest geschikt voor het overbrengen van een kleine hoeveelheid informatie en te proberen de aandacht van iemand te trekken.
- Een folder is goed om klanten vertrouwen te geven voordat ze bij je kopen.
Laat jij op het juiste moment een flyer òf folder maken? Zet jij de folders en flyers op de juiste manier in, dan haal jij het meest uit je reclamecampagne.
Basisreclame helpt bij het kiezen van het juiste middel voor jouw reclameboodschap! Heb je vragen? Neem contact op via 038 – 7850 516, of via ons contactformulier. Heb je jouw keus al gemaakt? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.
Offerte aanvragen
Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.