74 / 100
Hoe kun je klanten terugwinnen na corona?
Hoe kun je klanten terugwinnen na corona?

Ook al zijn we er nog niet, als ondernemers hopen we dat we binnenkort weer zaken kunnen doen. Het zal hard nodig zijn! Maar kun je er vanuit gaan dat jouw klanten de weg naar je praktijk, je restaurant of je sportlessen weer weten te vinden? Je klanten terugwinnen na – ervan uitgaande dat we een ‘na’ tijdperk krijgen- corona is geen vanzelfsprekendheid. Hoe pak jij straks de zaak weer op? Hoe laat je weten dat je ér weer bent en dat je klanten weer -meer- welkom zijn? Lees de tips voor inspiratie en actie 

Coronaproof… en dan

Tijdens de crisis is het erg stil in je zaak. Misschien moest je sluiten, maar sowieso is er minder bedrijvigheid. Je bent heel wat omzet misgelopen. Straks is het tijd om weer te werken aan je winst en om je klanten weer te helpen met jouw diensten en producten. Hoe pak je het weer op?

Natuurlijk zorg je dat je onderneming coronaproof is en ga je voldoen aan alle voorwaarden die de regering stelt voor de anderhalvemetersamenleving. Je neemt alle maatregelen om veilig te kunnen blijven ondernemen en je klanten veilig te kunnen ontvangen. Maar hoe krijg je nou je klanten weer terug? Dit gaat je helpen: behandel het als een winkelopening. Of je nou een winkel hebt, een restaurant, werkplaats, fysiotherapie of een adviesbureau: haal je klanten weer binnen met één of meer van deze doelgerichte acties.

Laat weten dat je er bent

Allereerst moeten je klanten weten dat je er nog of weer bent. En dat je weer helemaal klaar staat om hen te ontvangen in je digitale of fysieke zaak. Dat doe je zo:

  • Mail je klanten dat je straks weer helemaal voor ze klaar staat. Vermeld kort de beperkende maatregelen maar benadruk vooral dat ze weer rustig en veilig in je zaak of praktijk kunnen komen en gebruik kunnen maken van je diensten of producten.
  • Vermeld op je website dat je klanten weer bij je terecht kunnen.
  • Schrijf een blog over de laatste (corona)trends in jouw business. Benoem een probleem en geef een oplossing, tip ze met een paar maatregelen die hen helpen of geef je mening over een actueel gegeven. Vermeld de juiste zoektermen en zet de blog op je site. Zo haal je weer – en meer – klanten binnen. Neem contact met ons op als je bloggen lastig vindt: wij schrijven de blogs voor je.
  • Als je een fysieke zaak hebt:
    • Zet een ballonnenboog voor je deur met een rode loper.
    • Laat een sandwichman door de buurt lopen die folders uitdeelt.
    • Hang een poster op of zet een billboard voor je zaak: wij zijn open. Hartelijk welkom. Met kort het protocol (pak een mandje, houd afstand, etc.)
    • Zet een gastheer of -vrouw op straat en laat die klanten binnenlokken met een kortingsbon of bloemetje.

Start een publiciteitscampagne

Dat kan van alles zijn van een spel, een wedstrijd of een kortingsactie tot een combinatie van alle drie. Om in de stemming te komen geven we je een paar voorbeelden.  Alle acties kun je zowel via je website als fysiek in je zaak opzetten. En gebruik je creativiteit om nog betere acties te bedenken.

Spel

Bedenk een actie waarbij klanten een spel moeten spelen met iets uit jouw zaak zoals de naam, het pand of de mensen.

  • Geef de letters van je zaak een letterwaarde en laat je klanten 3 woorden scrabbelen: de klant met de hoogste -gecombineerde- woordwaarde wint een korting.
  • Of laat ze er één woord mee leggen: de klant met de hoogste woordwaarde wint dat als kortingspercentage op het eerst aan te schaffen artikel.
  • Wie kan het beste jouw bedrijfspand (of jou of je medewerkers) schilderen, boetseren, knippen en plakken of tekenen? De winnaar krijgt een prijs of een korting en de beste drie kunstwerken presenteer je in je zaak of op je website.

Wedstrijd

Kies een wedstrijd met een thema dat dicht tegen jouw business aanligt.

  • Wie kan bijvoorbeeld het beste met een bal gooien of het langst op een evenwichtsbord staan. Wie verzint een grappig bewegingsspel voor thuis? Laat ze er een filmpje van maken en zet die op je website. (fysiotherapie).
  • Wie kan het juiste bedrag raden van de gemiddelde inkomens van de Nederlanders in loondienst (financieel adviseur)
  • Wie raadt de gemiddelde verkoopprijs of het juiste aantal van de door jouw zaak in 2020 verkochte huizen (makelaar).

Korting

Dit is een recht voor z’n raap actie om klanten over de streep te trekken maar wel efficiënt.

  • Geef een aanzienlijke korting op de eerste dienst of het eerste product dat klanten afnemen of kopen.
  • Zet een rad van fortuin voor je zaak en laat klanten draaien voor een fraaie prijs of mooie korting. Maak er een filmpje van en zet die op je website.

Cadeautje 

Deel aan voorbijgangers of klanten een eenvoudig cadeautje uit: een pen, ballon of  spelletje. Kost iets maar vertaalt zich terug in attentiewaarde en een goed gevoel.

Zet in alle gevallen de uitslag of de bedachte producten op je website, in je winkel of op de zaak.

Zet je klanten op scherp

Werk met een tijdsslot. Laat je klanten online een tijd reserveren waarop ze je zaak mogen bezoeken. Dat werkt twee kanten op: je klanten voelen zich verplicht te komen en jij weet dat er klanten komen. Benadruk dat je dan alle tijd voor ze hebt en dat je maatwerk kunt leveren.

Meedenken

Heb je behoefte aan meer plannen of een uitwerking van deze plannen? Bijvoorbeeld een blog schrijven, een spel of een folder vormgeven of een aanpassing van je website? Neem vrijblijvend contact met ons. We denken graag met je mee.

Offerte aanvragen

Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.

Of bel 038 785 516

Offerte aanvragen

Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.

Of bel 038 785 516

Share This