80 / 100
In 7 stappen een professionele bedrijfsbrochure maken
Bedrijfsbrochure

Zo kun jij een professionele brochure maken?

Laat drukwerk voor je werken! Leer in deze 7 stappen hoe je de perfecte brochure maakt die je helpt bij je verkoopgesprekken. 

Voor de meeste bedrijven is alleen online zichtbaar zijn, niet genoeg – zelfs online bedrijven als Google, Marktplaats en BVA-Auctions maken gebruik van drukwerk in hun marketing.

Als jij in de fysieke wereld opereert, zijn er veel kansen om te communiceren met je doelgroep en die kansen mag je niet laten liggen. Een professionele bedrijfsbrochure of een informatie flyer, kan, op het juiste moment overhandigd, hét verschil maken. Hoe zet je je drukwerk effectief in?

Bekijk hier het bericht over folders maken

Bedrijfsbrochure laten maken?

Wij ontwerpen, schrijven en drukken bedrijfsbrochures, voor elke organisatie.
Binnen 1 uur een offerte in je mailbox?

Een brochure ondersteunt je verkoopgesprekken

Je hebt contact met je klanten tijdens een beurs, een presentatie of een netwerkbijeenkomst. Misschien ontvang je je potentiële klanten bij jou op kantoor, in de winkel of thuis. In zulke situaties kan een professionele bedrijfsbrochure of een folder hèt verschil maken. En dit is waarom:

  • Een doordacht brochureontwerp met een scherpe boodschap positioneert jou als een serieuze partij. Het feit dat je investeert in iets dat permanent is geeft je klant vertrouwen.
  • Het is makkelijker om een brochure te bewaren of door te geven dan te verwijzen naar bijvoorbeeld je website.
  • Er zijn gemiddeld zeven contactmomenten nodig voordat iemand overgaat tot aankoop. Jouw brochure kan ervoor zorgen dat jij beter blijft hangen dan je concurrent zonder brochure.
  • Als je een brochure uitdeelt tijdens een verkoopgesprek zorg je ervoor dat je gemakkelijk naar het gewenste onderwerp overgaat: jouw unieke verkooppunten. Je klant wordt bovendien niet afgeleid door alle mogelijkheden of zoekfuncties op telefoon of tablet.

Meer omzet door een goede brochure

Een van onze klanten is een uitzendorganisatie. Hij heeft zijn conversies tijdens verkoopgesprekken met 200% verhoogd nadat hij een brochure overhandigde tijdens de verkoopgesprekken. Bovendien maakte hij aantekeningen op de brochure. Dat zorgde ervoor dat hij nog beter in het geheugen van de lezer werd gegrift. Dus denk eraan om een pen mee te nemen!

Tips voor het gebruik van je brochure

Hoe laat je jouw brochure goed werken? Hier zijn een paar antwoorden op je vragen. Wil je weten of je beter voor een brochure of een folder moet kiezen? Lees dan dit artikel over: Wat is een brochure?

1. Wanneer zet je de brochure in?

Zet je brochure doelgericht in. Dat kan bij allerlei contactmomenten zoals:

  • Tijdens beurzen, evenementen of presentaties;
  • Overhandigd tijdens een verkoopgesprek;
  • Gedistribueerd en/of gepresenteerd bij een dealer of wederverkoper;
  • Deur aan deur;
  • In displays in wachtruimtes;
  • Onderdeel van een welkomst pakket voor nieuwe klanten.

2. Voor wie maak je de brochure?

Weet wie de lezer is. Jouw brochure krijgt de juiste respons als je een exact beeld hebt van je lezers en je jouw ontwerp, de afbeeldingen en de boodschap allemaal richt op die specifieke persoon. Men noemt dit in marketingland: “The Buyer Persona”. Een omschrijving van alle eigenschappen en kenmerken van iemand die het meest geneigd is met jou zaken te willen doen.

Als jij twee of meer compleet verschillende doelgroepen hebt, dan kun je beter meerdere versies van je brochure maken. De extra kosten voor die verschillende versies zullen het uiteindelijke resultaat meer dan waard zijn.

3. Welk probleem stel je aan de kaak?

Brochures die alles willen vertellen, vertellen uiteindelijk vaak veel minder. Ze worden waarschijnlijk amper gelezen. Je kunt niet met één brochure alle vragen van al je verschillende klanten oplossen. Maak liever 2 of 3 zorgvuldig gekozen varianten en zorg er in elke variant voor dat je de lezer precies aanvoelt en uitgebreid ingaat op zijn of haar vraag met een passende oplossing.

4. Welke oplossing bied je?

Wat kan de koper precies verwachten van jouw product of dienst? Wat verandert er binnen zijn of haar bedrijf of aan hun leven? De gemiddelde lezer besluit binnen 5 tellen of hij verder leest. Zorg er dus voor dat de cover de juiste afbeeldingen bevat en steekwoorden heeft die direct de aandacht van de klant trekken. Laat de inhoud logischerwijs de oplossing bieden die ze zoeken.

5. Hoe gaat het er uit zien?

Een creatief professioneel ontworpen brochure geeft je direct geloofwaardigheid. Andersom geeft een slecht ontworpen brochure die op een goedkope manier is geproduceerd, precies de verkeerde indruk. Een kwalitatief goed ontwerp en een duidelijke boodschap zijn doorslaggevend.

  • Gebruik door de hele brochure goedgekozen kopregels die iets oplossingsgericht bevatten.
  • Geef belangrijke elementen aan met opsommingpunten.
  • Selecteer de afbeeldingen nauwkeurig om de belangrijkste pijnpunten te versterken.
  • Geef je boodschap extra kracht mee door statistieken, diagrammen en referenties te gebruiken.
  • Creëer een helder en scherpe look & feel die in lijn is met je website en je social mediauitingen.
  • Zorg voor een goede punchline en wees to the point.
  • Gebruik heldere taal en draai er niet om heen. Wees kort en krachtig.
  • Zorg dat je dezelfde taal bezigt die je online ook gebruikt. Als je doorverwijst naar een contactformulier op je website moet je lezer niet het idee hebben dat hij ineens met een andere persoon communiceert.
  • Kies eens niet voor een dubbelgevouwen A4. Dat is wel erg voorspelbaar. Met een origineel formaat of vouwwijze heb je meer kans om te worden gelezen, bewaard of gedeeld.

6. Wat wil je dat ze doen nadat ze de brochure gelezen hebben?

Een belangrijk onderdeel van je brochure is de zogenaamde Call To Action. Dit is het onderdeel dat het resultaat kan maken of breken en het zorgt ervoor dat je succes van je brochure meetbaar kan maken. Leid je lezer naar de volgende stap.  Spoor hem aan onmiddellijk actie te ondernemen. Wees niet passief maar geef je lezer een reden om op jouw aanbod te reageren en wel nu!

    • Jouw call-to-action moet een aanbieding zijn die interessant en relevant voor is voor de lezer.
    • Er kan een tijdslimiet aan zitten of je kan een schaarste creëren. Denk aan een maandaanbieding of een beperkte voorraad.
    • Geef een kortingscoupon mee of cadeaukaart om onmiddellijke actie uit te lokken.
    • Reageren op jouw aanbod moet eenvoudig zijn. Als je naar een URL op je website doorverwijst kun je ook de respons op je brochure meten en contactinformatie van prospects verzamelen.

7. Dubbele, nee, driedubbele check

Controleer je spelling, je grammatica, typefouten en onvolledigheden in je tekst. Zorg dat tenminste één andere persoon binnen je organisatie de laatste versie leest. En om extra zeker van je zaak te zijn: laat nog een extern persoon de tekst lezen om alle kleine foutjes eruit te halen. Ik blijf me verbazen over het feit dat personen die dicht op een project zitten blind raken voor zaken die voor een ander overduidelijk zijn.

Wil je ook meer uit je drukwerk halen?

Kom jij regelmatig met potentiële klanten in contact? Tijdens netwerkbijeenkomsten, een beurs en verkoopgesprekken? Laat dan een professionele brochure maken! Basisreclame zorgt voor het ontwerp, de tekst en het drukken van brochures, folders of een flyer.
Neem contact op of vraag een offerte aan!

Offerte aanvragen

Vul eenvoudig je wensen in en ontvang binnen 24 uur een offerte in je mailbox.

Of bel 038 785 516