88 / 100
Hoe zorg ik dat mijn website gevonden wordt? 4 tips
Hoe-zorg-ik-dat-mijn-website-gevonden-wordt
Auteur: Mark Botter

Je hebt een prachtige website (of een oerlelijke, maakt niet zoveel uit) en hij bungelt ergens rond de derde pagina van Google. Je vraagt je hardop af: Hoe zorg ik ervoor dat mijn website gevonden wordt! In dit korte artikel vertel ik wat je moet doen om bovenaan op de eerste pagina van de zoekmachines te komen en je concurrenten onder je te houden.

Ok, daar gaan we.

1. Maak gebruik van je locatie

Google helpt lokale bedrijven makkelijker bovenaan komen. Daarbij kun je Google een handje helpen en tijd en plekjes winnen.

  1. Vermeld je plaatsnaam op je website. Bijvoorbeeld in combinatie met je diensten. Denk aan: Boekhouder Zwolle, Acupunctuur Soest, Makelaar Gouda, AV verhuur Zwolle etc. etc. Je kunt dit in de meta-omschrijving van je homepage doen. Check het bij je webdesigner of vraag het mij.
  2. Sluit Google maps in op je website. Via Google maps kun je jouw locatie delen (of ‘embedden’) en insluiten via een iframe op je pagina. Een oude truc maar werkt nog steeds!
  3. Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan en benoem ook hierin je plaatsnaam. Noem je pagina bijvoorbeeld zo: Boekhouder Zwolle, Hofman FMD, Acupunctuur Soest, Zeilstra Acupunctuur of Blauw Makelaars Gouda. Heb je meer locaties? Maak een extra bedrijvenpagina per locatie aan.
  4. Meld je aan bij gratis bedrijvengidsen *) en verwerk in je bedrijfsnaam ook je locatie.
    Check hieronder een aantal gratis lijsten. Op deze manier bouw je een linkprofiel op voor je website. Later meer over je linkprofiel en het gebruik van backlinks.
  • Yelp
  • vinden.nl
  • Frankwatching.nl
  • Nederlandinbedrijf.nl

*) Check welke informatie je moet/wilt delen. Sommige van de bedrijven delen jouw gegevens met derden (dat is het verdienmodel)

2. Gebruik genoeg tekst, plaatjes en/of video’s

  1. Google is gek op content (verzamelnaam voor tekst en beeld). Dus zorg dat je pagina genoeg tekst bevat. Vuistregel: minimaal 300 woorden voor je homepage, minimaal 600 woorden voor je dienstenpagina’s of voor je blogartikelen (hierover later meer).
  2. Kijk naar de concurrenten en zorg dat je meer tekst hebt. Vul de zoekterm in op Google, bijvoorbeeld: loodgieter Schiedam. Bekijk de top 5 en reken uit hoeveel woorden ze gemiddeld gebruiken. Dit kan je doen door alle tekst van de pagina te kopiëren en in bijvoorbeeld Word te plaatsen. Daar kun je zien hoeveel woorden ze gebruiken. Veel werk? Niet zeuren, gewoon doen, voor niets gaat de zon op (of betaal iemand om het te doen).
  3. Plaats een Youtube video op de pagina. Maak een filmpje met je telefoon of een foto-slideshow, bijvoorbeeld van een project dat je ooit gedaan hebt. Maak een Youtube account aan als je die nog niet hebt en plaats de video. Half uurtje werk. Zorg dat de titel van de video de zoekterm mét locatie bevat. Bijvoorbeeld: Makelaar Gouda nodig? Of: Boekhouder in Zwolle nodig? Youtube is de 2e zoekmachine na Google. Als je daar goed scoort neemt Google dit mee in je ranking (mijn ervaring ;)).
  4. Zorg dat je zoekterm met locatie een aantal keer voorkomt op je pagina. Gebruik je WordPress? Dan zijn er genoeg gratis SEO plugins die je daarmee kunnen helpen. Denk aan Yoast SEO of Rank Math.

3. Bouw een linkprofiel op

Google indexeert websites door linkjes te volgen en daar een waarde aan te hangen. Als er geen pagina’s naar je website linken, word je niet zo vaak gevonden. Google denkt dat pagina’s waar veel linkjes naartoe gaan, populair zijn en de zoeker beter helpen door de meest relevante pagina’s (lees populairste pagina’s) bovenaan te plaatsen.

Dit kun jij doen om je linkprofiel naar en op je website te verbeteren:

  1. Linkjes op je eigen website plaatsen. Zorg dat je op je homepage linkt naar je andere pagina’s. Ook hier kun je weer je locatie gebruiken. Bijvoorbeeld de pagina van een makelaar in Gouda linkt op zijn homepage met huis-kopen-in-Gouda naar de Aankopen pagina.
  2. Link op blogartikelen naar je dienstenpagina’s of naar je homepage. Blog-artikelen zorgen dat jouw website op veel zoekwoorden gevonden kan worden. Zorg wel dat je op die artikelen doorlinkt naar je pagina’s waar je jouw diensten of producten aanbiedt of verkoopt.
  3. Vraag om links naar je website. Werk jij samen met partners? Vraag ze om te linken naar jouw website. Wil je lokaal gevonden worden? Zorg dan dat de link de plaatsnaam bevat.
  4. Sponsor jij je plaatselijke sportvereniging? Vraag of zij een linkje naar je site plaatsen met ook daarin je plaatsnaam.
  5. Als een andere pagina goed gevonden wordt, is elke link die daarvandaan komt waardevol. Kijk wat binnen jouw branche populaire blogs zijn. In reclameland is dat bijvoorbeeld Marketingfacts of Frankwatching (geen sponsor). Op veel blogs kun je een gastblog plaatsen. Het is niet altijd gratis maar je ontvangt wel een zeer waardevolle link naar je site!

4. Bloggen

Zoals ik al zei, Google houdt van content. Elke woord dat op je site staat is een kans om daarop gevonden te worden. Beetje kort door de bocht, maar dat is de basis. Zorg dat jij artikelen schrijft over onderwerpen die populair zijn.

Hieronder een kort stappenplan om succesvolle blogs te schrijven.

Let op, dit is een basis stappenplan. Het geeft een globaal beeld van wat je moet doen om een succesvol blog te creëren. Wil je meer weten, laat dan hieronder je e-mailadres achter. Binnenkort komt er een uitgebreid artikel over bloggen voor bedrijven. Maar in de basis gaat het hierom:

  1. Doe een zoekwoorden onderzoek. Google je zoekwoord, Google vult het vaak aan met suggesties. Dit zijn mogelijke onderwerpen om over te bloggen. Bijvoorbeeld: Als je als makelaar googled op: huis kopen, dan geeft Google je suggesties, bijv: “huis kopen voor kind”, of “huis kopen als belegging”. Dit zijn veel gebruikte zoekwoorden, grote kans dat daar een hoog zoekvolume op zit (lees: veel mensen die de zoekterm gebruiken).
  2. Gebruik een SEO tool om de zoekwoorden te analyseren. Met een SEO tool kun je checken hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt en of er veel concurrentie is. Vaak wordt dit met een cijfer aangeduid. Vind de woorden die jou kansen geven. Vuistregel: langere zoekwoordcombinaties (longtail) geven je meer kansen omdat die minder vaak gebruikt worden. Check bijvoorbeeld Neil Patels gratis tool Ubersuggest.
  3. Verzamel zo een aantal woorden en maak een content kalender. Plan zes maanden lang minimaal voor elke maand een artikel.
  4. Gebruik een structuur voor het schrijven van het artikel. Beschrijf bijvoorbeeld een probleem van je klanten en werk naar een oplossing toe. Zorg dat je in je artikel je lezer verder helpt. Beantwoord op zijn minst de vraag die hij stelt. Zoekt hij op: Hoe zorg ik dat mijn website gevonden wordt? Geef daar dan echt antwoord op en zeg niet alleen dat ze daarvoor naar jou moeten gaan. Dat komt later wel. Je lezers moeten eerst weten dat jij de expert bent voordat ze contact opnemen.
  5. Gebruik het zoekwoord regelmatig in je artikel. Hier zijn tools voor om te zorgen dat je de juiste zoekwoord/aantal woorden balans vindt. Gebruik je WordPress? Dan is Rank Math daar zeer geschikt voor. De tool geeft je artikel een cijfer, zorg dat je de 100 haalt en grote kans dat je succes behaald met je artikel.
  6. Werk met rubrieken. Bijvoorbeeld “tips en tricks van de expert”, of “Ontwikkelingen in de markt”, of voor type diensten die jij levert. Bijvoorbeeld voor een boekhouder zou dit “Wet- en regelgeving” kunnen zijn, of “BTW”. Dit geeft je lezers structuur. Als je jouw artikelen deelt met je netwerk en je emaillijst, kunnen zij makkelijk verder zoeken in je blog op onderwerpen die gerelateerd zijn.

Conclusie

Als jij wilt dat je website gevonden wordt, weet dan dat je dit zelf in de hand hebt. Je weet nu wat je moet doen. Ik raad je aan om ons blog in de gaten te houden want binnenkort gaan we alle bovenstaande onderwerpen verder belichten zodat jij het beste uit je website kunt halen.

Heb je vragen over dit artikel? Laat het weten via: mark@basisreclame.nl.

Succes!

Groet!

Mark

 

Over de auteur

Sinds 2012 help ik ondernemers zoals jij, om meer impact te maken met je bedrijf door optimale zichtbaarheid en betere vindbaarheid. Wil je meer impact maken maar weet je niet hoe? Stuur me een bericht via het contactformulier of bel 038 7850516.

Mark Botter